tirsdag 10. mars 2009

Bursdag og andre festligheter

I det siste har det vært mye bursdagsfeiring. Både for 43 åringen i heimen og andre som vi har blitt invitert til. Min bursdag foreløp uten de store overraskelsene. Siden det er langt over dammen og dyrt å sende gaver, har jeg fått mange pengegaver. Da er det like greit med shopping på bursdagen. Fra Per og barna skulle jeg få sykkel, så da blei det en flott gatesykkel: Specialized Ruby Compact Elite. Utrolig lett og flott å sykle. I tillegg måtte utstyret oppdateres, så da brukte jeg bursdagspenger på ny hjelm, selvfølgelig en kjempebra og luftig hjelm. Etter mye om og men, fram og tilbake med sykkelen, fikk jeg tatt meg en prøvetur. Utrolig god å sykle på, så nå kan jeg ikke skylde på utstyret lenger når det ikke går så fort som jeg helst vil.

Jeg hadde bestemt meg for hvilken sykkel jeg ville ha etter flere runder på mange sykkelbutikker. Vi kjøpte først en til Per på lørdag(han måtte ha ny for han solgte sin gamle og var helt uten sykkel!!), og etter å ha brukt så mye tid på det, ble det bestemt at jeg heller skulle dra ut alene en dag midt i uka. De hadde salg nå, men haka datt litt da jeg kun fikk avslag på sykkelen og ikke alt utstyret jeg kjøpte til. Det salget hadde nemlig sluttet dagen før. Vel, vel tenkte jeg, får vel bare punge ut da. Etter en del venting, fikk jeg sykkelen med meg med alt utstyret påmontert....trodde jeg. Da jeg kom hjem viste det seg at de hadde glemt å bytte pedaler. Rakk ikke tilbake samme dag, så da måtte jeg vente til neste dag. I mellomtiden hadde jeg ergret meg litt over at jeg ikke sto på litt mer for å få det avslaget jeg mente jeg hadde krav på. De hadde tross alt anbefalt meg å komme igjen en ukedag for da var det mindre folk i butikken. Så jeg mannet meg opp og sa jeg ikke var helt fornøyd med sluttsummen og argumentert så godt jeg kunne uten å hisse meg opp. Og det hjalp gitt, etter at den butikkansatte hadde en runde med sjefen, fikk jeg 10 og 15% avslag på alt jeg hadde kjøpt. Så da ble sunnmøringen i meg glad og fornøyd. Spesielt siden de nå også klarte å montere pedalene!!

I tillegg til at Per lagde god middag til oss på dagen min, feira vi også med besøk på Taste of Texas på søndag. En av de beste, hvis det ikke er den beste restauranten du får skikkelig god biff på. Kjempegodt, i alle fall et sted vi kommer til å ta med besøkende på.

Lørdag var Ellen blitt invitert i bursdag til en av jentene på fotballen. De er opprinnelig meksikanske, og heldigvis var det en av de andre mammaene som fortalte meg at i sånne bursdager kommer man helst ikke i tide og man tar med hele familien. Så da var det bare å møte opp ca en time for seint og med hele familien på slep. Og enda var vi en de første som kom!! Og selv etter noen timer var det enda noen nye som kom. De hadde gjort det ganske enkelt med å servere masse salat og pizza. Og til bursdagsbarnet hadde de laget et kjempegodteribord. Bursdagen foreløp nok som en blanding av amerikanske skikker med leker og aktiviteter av ymse slag, og meksikansk med at hele familien var til stede. Det var utrolig avslappende og bare hyggelig. Unga storkoste seg og foreldre fikk både vært med på diverse leker og pratet mye sammen.










Dagen før møtte jeg noen damer til lunsj som hadde bodd i USA nesten hele sitt voksne liv, men kom opprinnelig fra Venezuela og El Salvador(den tredje venninnen fra Colombia kunne ikke komme). Tidligere i uka var jeg på lunsj sammen med noen norske damer på en kjempehyggelig kafe som var drevet av en britisk dame. Det blir i alle fall mye internasjonalt her, selv om man ikke kommer så veldig godt innpå disse amerikanerne.

Forrige helg fikk vi testa ut om klippfisken hadde overlevd overfarten og oppholdet i fryseren også. Og det hadde den, kvaliteten var utrolig bra. Det var avskjedsgaven fra Gro og Jørn, og oppskriften vi prøvde var også Jørn sin. Søndagen hadde vi besøk av Unni og Jan. De har bodd her i tre år, og vi kom i kontakt med de via en dame jeg pleide å trene sammen med i bassenget i Son. De har vært så greie at de har lånt oss en del husgeråd og dyner ol som vi hadde god bruk for før flyttelasset kom. De hadde begge vært litt uheldige i det siste, så den ene kom med brukket arm og den andre hadde sydd ni sting i hodet etter et kraftig kutt. Da var det veldig greit med bacalao som man fint kan spise med en hånd.

Dagen etter fikk vi Aleksander på besøk, og han fikk smake på restene etter bacalaoen. Resten av familien til Aleksander har reist hjem til Norge, og han har vært her alene de siste to månedene. Vi fikk bl.a. en seng og noen hyller av de når vi kom. Og når de ikke ville ha noe betaling for de, så blei det et par middager på Aleksander når han nå likevel var her alene.

Ellen hadde ny kamp på lørdag og det gikk egentlig så dårlig at det nesten ikke kan spanderes spalteplass på. Forrige kampen spilte de veldig bra, men denne gangen var det som om de sto og sov hele gjengen. Og ikke våkna de heller, det andre laget benyttet alle sjansene de fikk til å score.


Ingen kommentarer: