tirsdag 13. august 2013

Norge, Paris og Champagnetour

Champagneklubben hjemme i Son har eksistert noen år nå og etter mye planlegging og sparing ble det bestemt tur til Champagnedistriktet i mai i år. Egentlig så trodde jeg ikke det ble noen tur på meg siden det er litt langt herfra og det var fremdeles skole og mye oppfølging av ungene hjemme. Og selv om Per ikke reiser mye, ville det helt sikkert bli tur på han da. Men han sa jeg burde dra og lovet ingen jobbreise. Det ble selvfølgelig jobbreise på han, men han klarte å endre den til uka før, phu.

Med utleid hus som har hatt vannskade, var det veldig greit å få noen dager i Son før turen til Frankrike. Jeg fikk sjekket opp hvordan det har gått, og jammen var det bra siden det var skader som ikke var meldt inn og skader som har oppstått i ettertid, i tillegg til at det var greit å få sjekket hva håndverkerene hadde gjort og rettet litt opp på feil.

Men over til Champagne: Champagne er en hvit, musserende vin fra Champagne distriktet i Nord Frankrike, det er kun musserende vin fra dette området som kan kalle seg champagne. Champagne lages på samme måte som vanlig vin der den gjæres først på ståltanker. Det som skiller champagne fra hvitvin er annengangsgjæringen på flaske der det dannes kullsyre mens flaskene lagres skrått oppned og må roteres litt av og til for å samle gjæren ved korken. Når denne prosessen er ferdig fryses flaskehalsen, korken fjernes og gjæren spretter ut med isen. Flaskene blir deretter lukket igjen med champagnekork og den er ferdig til bruk eller lagring. Det er stort sett bare tre ulike druer som er tillatt: Chardonnay, Pinot Noir og Pinot Meunier. En annen viktig ting å huske på er søtheten eller tørrheten som går fra Extra brut, Brut, Extra Dry, Sec og Demi-sec. Extra brut er tørrest og dermed minst sukker i mens Demi-sec er søtest og nesten å regne som dessert.  Det er mange store og små champagnehus som lager champagne og noen av disse fikk vi besøke.

Etter en tidlig start fra Son med avreise kl 05:00 tirsdagen, hadde vi mange fine dager å se fram til. Koselig reisefølge, kort og grei flytur, en litt lenger kjøretur til Épernay og så begynte eventyret i Champagnedistriktet. Reiselederne våres hadde leid sykler de to første dagene, så da startet vi med sykkeltur rett til Möet & Chandon der vi fikk en fin omvisning i et av de største champagnehusene. De produserer ca 26 millioner flasker hvert år som blir lagret i den 28 km lange kjellerlabyrinten de har 10 til 30 meter under bakken. Vi fikk se litt av den imponerende labyrinten som har samme temperatur og fuktigheten året rundt som selvfølgelig er ypperlig til lagring av champagne.

Samme kveld fikk vi champagne middag, fem- eller seksretters med gode matretter og dertil egnede champagne. Alt dette i vårt eget lille Chateau Les Aulnois. Vi var de eneste gjestene og hadde noen store flotte rom.

Dagen etter startet med en fin liten gåtur før frokost og før de fleste hadde stått opp. Dorte og jeg fikk en deilig start på dagen der vi gikk oss på to karer som jobbet med druerankene. Vi kunne ikke fransk, de kunne bare fransk, men det var utrolig så mye vi klarte å kommunisere med de på tegnspråk, noen ord er ganske like og så var det vin og drueranker vi snakket om.

Etter en god, fransk frokost på slottet tok vi turen innom Vollereaux sitt champagnehus. Dette var slektninger av slottsfruen vår, Elisabeth som drev. Det var interessant å se et litt mindre champagnehus etter den store omvisningen dagen før på Möet & Chandon. Vi fikk se hvordan de fryser flaskene før de åpnes og gjærslammet tas ut, før de korkes igjen.

Lunsjen syklet vi til, ikke så langt, men en fin tur gjennom de franske åkrene som var fylt med drueranker og sennepsplanter. Lunsjen ble fortært på en koselig liten kafé der ingen forsto engelsk. Noen visste nok ikke helt hva de hadde bestilt, så da maten kom ut var det ikke alle som var like sultne lenger, men salatbaren var god og vinen var god, så da var alle fornøyde likevel.

Med en lang dag dagen i forveien, en lang og god lunsj etterfulgt av nok et champagnehusbesøk, var det helt greit med hjemmekos på slottet med selvinnkjøpt ost, salater, frukt og mye annet godt. Man må jo nyte livet litt på slottet også.

Neste dag tok vi turen til Reims, en litt større by der vi benyttet oss av en liten sightseeingbuss for å få en grei oversikt. Dagene der fylte vi med litt shopping, kaféliv og ikke minst et besøk innom "Our Lady of Reims", Notre-Dame katedralen i Reims. Den er en av Frankrikes største katadraler med flott arkitektur og en rikt utsmykket fasade. Katedralen ble brukt som kroningskirke fram til 1825, er nå oppført på UNESCOs verdensarvliste.

Fredags kveld etter nok en flott middag, dro vi tilbake til katedralen for å sjekke ut et lyshow de hadde reklamert med. Utrolig flott og spektakulært, det hadde vi ikke forventet.

Lørdagen dro vi tilbake til Paris og sjekket inn på et bittelite, smalt hotell i Montmartre området. Nok en flott katedral Sacré-Coeur ble beskuet, noen brukte tiden til shopping, andre på kafé mens Gunn, Dorte og jeg prøvde oss på Métro'n ned til Latinerkvarteret. Mye kaféliv og folkeliv i gatene, spesielt siden dette var den første helgen med skikkelig godt og varmt vær i Paris denne våren. For mine Texasvenner må det nevnes at temperaturen lå på såvidt over 20, deilig både for de som ikke har hatt sommer enda og for meg som allerede hadde vent meg til temperaturer på rundt 30 hver dag.

Lørdagskvelden hadde Dortes venn Mikael anbefalt en restaurant i nærheten der vi fikk turens siste champagnemiddag. Etter flere timer rundt bordet med uante mengder champagne og mat, var vi meget fornøyd med både service, mat og drikke.

Søndagen fikk vi en helt spesiell omvisning av Dortes venn Mikael som har bodd i Paris i mange år. Eifeltårnet, Champs-Élysées, Notre Dame, Triumf buen og mye, mye mer som man kan rekke på en tre timers rundtur med buss.

En stor takk til alle som var med på turen, det ble en helt spesiell tur spesielt for meg som ikke har vært med på de siste års champagnetreff var det hyggelig å bli bedre kjent med noen av de jeg ikke kjente så godt og ikke minst at vi kunne dra 13 jenter på tur sammen og alt gikk så knirkefritt som det gjorde.

En av mine bedre idéer; alle fikk hver sin

Siden vi var 13, var det greit å bli 14 med Tigergutt

Lista er lagt: startet med champagne på flyet

Vel framme på slottet etter en noe turbulent kjøretur for halvparten

På med hjelm og regntøy

og så bar det ut på tur

Dom Perignon, munken som ikke har oppfunnet champagne
Først litt intro med reklame fra Möet & Chandon
Så bar det ned i kjellergangene

som var fylt med champagne

Her står flaskene skråstilt og vendes med jevne mellomrom

Det beste til slutt; champagne smaking

Lysekronen var laget av champagneglass

Elisabeth byr på Vollereaux Champagne tilbake på slottet

Denne kan absolutt anbefales

En liten sideallé førte opp til Vollereaux sine marker

Der fant vi to arbeidere som hadde mer enn nok å gjøre

men de hadde heldigvis tid til en liten prat...på fransk

Ut og utforske Vollereaux champagnen

Her inne ble champagnen omkorket

Chateau Les Aulnois

Flott, lite kjøkken, og her spiste vi frokosten

Slottet var totalrenovert, helt likt som orginalen

Store, flotte dører

Håndtrimmede hekker, busker og trær

Med denne lille karen sa vi takk for oss

Champagneklubben og slottsfruen Elisabeth

Flere drueranker

Området hadde også flere sennepsåkre

Her blir flaskene snudd og vridd automatisk

Notre-Dame katedralen

Litt av innsiden av katedralen

Lysshow på katedralen

mmmmm, mye gode kaker i Frankrike

When in France...froglegs

Sacré-Coeur

Ikke bare biler i Paris

Mye god sjømat overalt

og kaker

og så er vi klar for ny champagne dinner

Glass og flasker er klar

Så litt sightseeing

Triumfbuen

Flame of Liberty

Lover's Bridge

Deportation Memorial

Seinen

Snart på vei hjem; gratis wifi på flyplassen