torsdag 8. august 2013

8th grade dance

8. klasse betyr at man er ferdig på Junior High og det må selvfølgelig feires. Og her feirer man jo skikkelig. Festen er arrangert av foreldre som nok en gang stiller opp frivillig i hopetall og i ukesvis. Mange stiller jo også opp fordi da får se hva som skjer, og der er jo jeg da....Nysgjerrigheten må jo stilles. Påmeldingen til å hjelpe til begynner i god tid i forveien og her er det bare å være tidlig ute, hvis ikke kan man risikere å ikke få hjelpe til. Jeg meldte meg på enkle tingene som å blåse ballonger, bære og flytte effekter og litt pynting. Og det er pynting som er det primære. Skolelokalene ble totalt forvandlet i løpet av en uke. 

Mange hadde vært involvert i lang tid for å forberede pynt, bilder av ungene, innkjøp og organisering. Heldigvis bruker de mange av effektene år etter år. Da jeg skulle hjelpe til med å finne fram fjorårets effekter trodde jeg nesten ikke mine egne øyne; de hadde to fulle lagerrom som vi tømte over på en stor lastebil og resten fylte vi i alle minivanene vi foreldre brukte. Og da holdt det ikke med å kjøre en gang fram og tilbake. 

Den ene dagen meldte jeg meg til ballongblåsing. Vi var 8-10 stk som holdt på i tre timer for å fylle hundrevis av heliumballonger. Scenen på skolen var stappfull av ballonger til slutt, men du verden så effektfullt det var å pynte med.

Selve festen var på fredagen og flere foreldre jeg snakket med hadde tatt jentene ut fra skolen for at de skulle rekke å gå til frisøren og neglesalongen. Ellen som ikke er noe pyntejente i det hele tatt, var fornøyd med en fin sommerkjole og et par gamle pensko hun har brukt flere ganger før. Heldigvis var det flere andre som ikke var helt stivpynta. Det var utrolig mange flotte pynta jenter og gutter, og noen av jentene som kom i høye heler hadde store problemer med å gå skikkelig, noen tok de av ganske fort.

Festen var inndelt i flere rom, jeg fikk hjelpe til med snacks og drikke og fikk se hvordan de først kom inn i dansesalen og sto i reine jente - og guttegrupper den første tiden. Jeg var en av de heldige som fikk lov til å hjelpe til på festen, det var visst ventelister fikk jeg høre etterhvert. I år delte de inn jobbingen i to skift sånn at flest mulig fikk hjelpe til. Siden jeg er så heldig å ha årets volunteer som nabo og venn, ble jeg satt opp som en av de heldige hjelperne. 

Av andre aktiviteter på festen, hadde de en fotoboks der ungdommene fikk tatt masse bilder av seg selv og vennene sine, en sal hadde aktiviteter med balleker og ulike spill, og den siste og mest populære var gamblingrommet. Ellen likte gamblingen best og hadde visst suksess med blackjack, godt hun ikke hev seg på pokerbølgen.

En fin og moro avslutning på tre fine år på Beck. 


Noen av ballongene vi fylte

Drikkefontene til de vanntørste

En av veggene i kafeteriaen

Snacksbordet

Rød løper i gangen

Ballongpynt

Lys og stjerner i fotorommet

Hall of fame: hver student med babybilde og nyere bilde

Bilder fra skoleaktiviteter til studentene

Flere fotomuligheter

Dancing with the Stars

Rektor er også med

Dagen derpå var mye av pynten høytsvevende
Andreas og jeg hadde meldt oss til jobbing dagen derpå for å rydde unna all pynten. Da vi kom dit tidlig på morgenen, hadde en gjeng allerede tatt ned mye av pynten kvelden i forveien så det var stort sett bare for oss å bære og stable alt inn igjen på lastebiler og frakte til lagring. Lokalene skulle brukes til baskettrening og gudstjeneste samme ettermiddag, så det var bare å ta unna og få alt vekk. Effektivt når man er mange, men dessverre er det ikke like populært å være med på rydding, så da var det ikke alle som gadd å møte opp.

Ingen kommentarer: