tirsdag 31. januar 2012

Tornado warning


Etter en noe voldsom regnværsdag med "tornado warning" på mandag denne uken, har jeg nå endelig skjønt hva tornado warning egentlig betyr. Det har seg nemlig sånn at dersom en tornado er i ferd med å bygge seg opp(eller ned ville nå jeg sagt da), det vil si at noen har sett en eller en radar har fanget opp en tornado i emning, ja da er det warning. I motsetning til en "tordano watch" som betyr at faren for at en tornado skal komme er vesentlig større enn vanlig. Det vil jo da si at alle forutsetninger for at en tornado skal bygge seg opp(ned) er til stede.

Nå har det seg sånn at dette skjer heldigvis ikke så ofte her i området, og dersom det skulle skje, vil ikke tornadoene klare å bygge seg så kraftig opp som de vi har sett fra Kansas og Oklahoma. Heldigvis for det var faktisk tre tornadoer som slo ned i Houston området. En var like sør for der vi bor. Skadene var ikke store, men skummelt nok for de som de var midt oppi det. En norsk familie fikk den store grillen blåst rett uti bassenget. Det viser bare at det er ganske store krefter i sving. Biler og hus fikk også skader, men ingen menneskeliv gikk tapt.




Det regna ganske kraftig denne dagen og heldigvis kom jeg meg hjem igjen fra treninga før det værste regnværet kom. Etter en kort stund var det nesten fullt i bassenget, bare centimeter fra å renne over. Og dersom det renner over, renner det ganske fort mot huset. 

Og sånn så det ut i gata, vannet gikk over fortauene og et stykke innpå hagen.

Her har det værste gitt seg så jeg turte å gå ut og filme litt. Man kan såvidt høre tordenbuldringa i det fjerne. Det var så mye at de gikk i ett med hverandre.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Reidun !!
Jeg liker bloggen din og kjekt å se og lese om stedene dere har vært. Det inspirerer..

Klem Marit

Reidun sa...

Tusen takk Marit, fint å få tilbakemelding