mandag 18. mai 2009

San Antonio

Søndag morgen, dagen etter at vi flyttet inn i nytt hus, skulle Andreas på skoletur til San Antonio. Oppmøte var 0700, da var det bare for mor og sønn å stå opp grytidlig. Etter en halv time med utlevering av en liten frokost(snackbar og en juice!!), og for lærerne å finne sine elever, dro de av gårde. Her kommer noen ord fra Andreas om turen:

Etter noen timer ombord i bussen kom vi endelig til Alamo. På utsiden så fortet veldig lite ut, men på innsiden var det ganske stort. Det var en kirke der også. Det var et stort slag ved Alamo mellom meksikanerne og texanerne. Texanerne var 300 mann, mens meksikanerne var over 1000. Selv med så få mann, klarte de å kjempe. Dessverre vant meksikanerne, men siden de klarte å stå i mot så godt klarte de å ødelegge mye av hæren til meksikanerne. Slaget forbedret Sam Houston sin tankegang og strategi som gjorde at Texas vant over Santa Anna(meksikansk leder som var diktator) senere.

Alamo

Andreas foran Alamo

Etter Alamo dro vi til Fiesta Texas som er en fornøyelsespark som er mye større enn Tusenfryd. Blant de tingene jeg likte best var The Tornado, tømmerrenna og mange av skliene i vannparkdelen.
Etter dette ble det innsjekking på tre stjerners hotell i San Antonio. Jeg delte rom med Vincent, David, Kevin og Kyriakos. Kyriakos og jeg var buddier, dvs vi måtte være sammen med hverandre under hele turen. Kyriakos er en grei fyr og veldig morsom å være sammen med. Det samme syntes Kyriakos om meg.

Mandagen var vi på LBJ(Lyndon B. Johnson) Presidential library. Der lærte vi hvorfor han ble president og hva han gjorde som president. Så dro vi til UT(University of Texas). Der fikk vi lære mye om hvordan universitetet var bygd, hva studentene kunne gjøre der og hvilke sporter de kunne tilby. UT er kjent for å ha gode sportslag, bla i svømming, fotball og amerikansk fotball.

Kopi av "The Oval Office"

Etter en god pizzalunsj dro vi til Bobullock State Museum. Der fikk vi lære mye om USA sin fortid, bla månelandingen. Etterpå gikk vi til State Capitol, som er ganske likt The White House i Washington. Der hadde vi omvisning og fikk bla se mange fine malerier og flotte kontor.

State Capitol

Texas National History Museum

Senere på dagen dro vi til Blazer Tag, et sted man kan skyte på hverandre med laser. Det syns jeg var kjempegøy. Der spiste jeg pizza til middag.

Tirsdag dro vi til Texas A&M University, et stort college. Der fikk vi omvisning og fikk vite litt om colleget, hvilke sporter de har, hva man kan lære der osv.

Svømmehallen i A&M

Etterpå dro vi til GB(George Bush) Presidential Library. Der fikk vi vite hva han har gjort for USA, bla at han kjempet i WWII og hva han gjorde for økonomien i USA. Dette var selvfølgelig den første George Bush. Vi fikk også lære litt om hvordan det var i det The White House i Washington. Vi fikk også middag på A&M, buffet med masse god mat. Der spiste jeg også pizza.
På kvelden dro vi på Aggie Baseballgame. A&M spilte mot Sam Houston Academy. A&M vant selvfølgelig, siden de har det største colleget med de beste spillerne. Etterpå dro vi til hotellet, og det var den dagen.

Onsdag spiste vi først frokost på hotellet. Frokosten var ganske enkel med vaffel, frukt, frokostblanding, egg og youghurt. Ikke akkurat SAS hotell frokost nei...

Etter frokost dro vi til National Bridge Caverns. Der gikk vi under bakken og så noen utrolige huler. Vi så både stalaktitt og stalagmitt. Et av rommene var nesten like stort som en fotballbane. Det var mange rom, noen små og noen store. Stalagmittene og stalaktittene hadde vært der i mange millioner år, mange av de hadde grodd sammen. Det var veldig kult å se på. En som hadde grodd sammen såg ut som kirken i Barcelona(Sagrada de familia).
Ettermiddagen tilbrakte vi på George Ranch Historical Park. Der spiste vi lunsj og spilte amerikansk fotball.
Så bar det av gårde tilbake til skolen og jeg ble hentet av pappa. Det var det.

Oppsummering: Det var en fantastisk, morsom og kul tur. Jeg fikk nye venner også.