tirsdag 20. oktober 2009

Nye fingeravtrykk

Her kommer en liten oppdatering på greencard prosessen også. Det siste i sommer var at jeg fikk ny time for å ta nye fingeravtrykk til det nye greencardet. Denne timen fikk jeg mens jeg var i Norge, så den hadde jeg lite lyst til å møte opp på. Etter mye om og men, fikk jeg beskjed på telefonen at jeg kunne sende inn brev og be om å få ny time. Dette ville ta noen måneder, men jeg ville fremdeles være innenfor fristen. Så da gjorde vi det.

Etter å ha ventet i to måneder på ny time, ringte vi igjen for å høre om det virkelig var meningen at det skulle ta så lang tid. Vel, damen jeg møtte på telefonen var veldig hyggelig og ville gjerne hjelpe meg, men uansett hva jeg spurte om, fikk jeg bare beskjed om at hun kunne ikke sjekke status på saken og hun kunne ikke si noe om hvorfor det tok det så lang tid. Eneste rådet jeg fikk, var at jeg kunne bestille en time i Houston sånn at jeg kunne spørre om de samme spørsmålene der og få de samme svarene som hun kunne gi!!

Litt frustrerte og rådville, visste vi ikke helt hva vi skulle gjøre. Per fikk etterhvert spurt en advokat på jobb om det var noe vi kunne gjøre for å få litt fortgang i sakene. Det viste seg at fantes en utvei. Jeg kunne dra ned på kontoret der de tar fingeravtrykk og ta sjansen på at de tok meg inn mellom de som hadde avtalt time. To ganger i uka har de denne muligheten. Dette er visst noe som de vet de jeg har snakket med pr telefon, men de har ikke lov til å si noe om det for da blir det oppfattet som rettshjelp, og det er det bare advokater som har lov til å gi!!

Første mulige dag jeg hadde anledning, dro jeg ned dit. Damen i skranken syntes det var veldig rart at jeg ikke hadde kommet før, men hadde absolutt ingen kommentar da jeg sa hvorfor. Etter en del spørsmål, utfylling av nye skjemaer og enda noen flere spørsmål, fikk jeg beskjed om å vente. Heldigvis ikke så lenge, fikk snakke med en ny dame, nye spørsmål, enda mere venting. Til slutt fikk jeg komme gjennom nåløyet og fikk tatt disse hersens fingeravtrykkene. Og selvfølgelig enda flere spørsmål, men så var det da gjort. Innen 90 dager skal greencardet være på plass i postkassa. Ettersom vi har så dårlig erfraring med postgangen, spurte jeg om jeg ikke kunne få hente det selv. En annen med samme problem som jeg, fikk gjøre det. Men å nei, det gikk ikke an, og postgangen kunne jeg i alle fall stole på mente hun.

Då får vi bare vente og se, kanskje det kommer, kanskje ikke.....nå har vi gjort alt vi har fått beskjed om og enda litt, så vi krysser fingerene for at det skal komme fram denne gangen.

Ingen kommentarer: